علی سعدوندی، کارشناس اقتصادی در گفتوگو با قدس درباره موانع مجوزدهی در کشور گفت: مهمترین مانعی که در راه ایجاد بنگاهها به خصوص بنگاههای کوچکی که تازه شروع به کار کردهاند وجود دارد، بحث مجوز و مجوزدهی است و همچنین وقتی که برای گرفتن مجوز تلف میشود، البته اگر مجوز داده شود.
مجوزدهی برای امرار معاش!
وی با بیان اینکه به هر حال وقت بسیار گرانبهاست و در نهایت هم این تعلل در مجوزدهی افراد را پشیمان میکند از کسبوکار جدیدی که میخواستند راه بیندازند، تصریح کرد: اما مسئله مهمتر این است که از مجوز به عنوان وسیله امرار معاش مجوزدهنده استفاده میشود و همچنین از مجوز به عنوان اهرم قدرت مجوزدهنده یاد میشود. به نظر هم نمیرسد هیچ گونه پایش درستی برای از بین بردن این روند به وجود آمده باشد.
حل سیستماتیک امضاهای طلایی
این کارشناس اقتصادی ادامه میدهد: به همین دلیل متأسفانه در روند مجوزدهی، بحث امضاهای طلایی و ایجاد فساد را داریم که همه این موارد به صورت سیستماتیک باید حل شود. منظور از روش سیستماتیک هم این است که مجوزها همگی در یک سامانه تجمیع شود و واسطه حاکمیتی بین مردم و مجوزدهنده قرار بگیرد تا نظارتهای لازم انجام شود و سرعت اعطای مجوزها افزایش پیدا کند. همچنین اگر مجوزی اعطا نمیشود، دلیل آن مشخص شود و ببینیم آیا این دلیل قانعکننده است یا خیر؟
ضرورت یکپارچه شدن سامانههای مجوزدهی
سعدوندی الکترونیکی شدن روند صدور مجوزها را اتفاق خوبی دانست و بیان کرد: الکترونیکی شدن روند صدور مجوزها بسیار مهم است؛ اما به این شرط که نه تنها اطلاعات به صورت الکترونیکی بارگذاری شود، بلکه سامانههای مربوط به هم وصل شود و ذیل یک سامانه واحد به مردم مجوز اعطا شود تا فساد و امضاهای طلایی به راحتی افشا شود. اینکه بخواهیم برای هر کاری علاوه بر کد ملی، تصویر کارت ملی و صفحات شناسنامه را بخواهیم، این موارد بسیار اذیتکننده و نشاندهنده فاصله ما با دنیای مدرن خواهد بود و در حقیقت از ابزار مدرن به جای مانعزدایی برای مانعگذاری استفاده میکنیم. برای مثال دستگاههای مجوزدهنده باید مستقیماً به سامانه ثبت احوال و سامانه ثبت شرکتها متصل باشند و خودشان اطلاعات را از آنجا دریافت کنند تا روند استعلام خیلی سریع انجام شود. مواردی مثل دریافت گواهی سوءپیشینه یا مدرک تحصیلی نیز باید به همین طریق پیش رود. به طور کلی تعداد زیادی استعلام باید از سوی دستگاهها انجام شود که متأسفانه مردم را بسیار در این روند معطل میکنند؛ یعنی از آنها میخواهند اطلاعات خواسته شده را بارگذاری کنند و سپس باید صحت این اطلاعات مشخص شود و این روند برای هر مجوزی باید تکرار شود و متأسفانه بسیار هم طول میکشد. در حالی که این امکان وجود دارد تا دستگاهها سامانههایشان را به یکدیگر متصل کنند. این طوری دیگر نیاز به ایجاد سامانههای متعدد نخواهد بود تا در نهایت به مانع تبدیل شوند.
استفاده از ظرفیتهای سامانه g۴b
وی در ادامه افزود: به عقیده بنده همه دستگاهها باید در سامانه g۴b نامنویسی کنند و اگر دستگاهی مجوزهای خود را در این سامانه بارگذاری نکرد، مسئول عالی آن دستگاه در دادگاه محکوم شود و اگر این سطح از برخورد به وجود بیاید شک نکنید در عرض یک هفته مشکل حل خواهد شد؛ اما متأسفانه عزمی برای این سطح از برخورد در کشور وجود نداشته است. به همین دلیل قانونشکنیهای متفاوتی در این بحث به وجود میآید؛ بنابراین نیاز دارد یک عزم جدی برای حل این مشکل به وجود بیاید. همچنین باید سعی کنیم استعلامات را الکترونیکی کنیم و از مردم اطلاعات اضافه نگیریم. برای مثال اطلاعاتی مثل سریال شناسنامه چه ضرورتی دارد در روند مجوزدهی و استعلامات وجود داشته باشد؟ قطعاً این موارد به جز اتلاف وقت چیز دیگری ندارد.
مزایای متمرکز بودن بستر مجوزدهی
کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به مزایای متمرکز بودن بستر مجوزدهی تصریح کرد: این بستر باید متمرکز و ذیل یک درگاه باشد تا یک مرکز واحد اقدام به پایش کل مجوزهای کشور کند و این قضیه شفاف باشد و به عنوان بخش ناظر بر روند مجوزدهی دستگاهها نظارت کند. آن دسته از افرادی هم که به دنبال چندشعبه کردن این مراکز هستند در حقیقت به دنبال فرار از روند نظارت هستند وگرنه چه فرقی میکند یک نهاد مجوز بدهد یا پنج نهاد؟ وقتی یک مرکز مجوزدهی وجود داشته باشد زمان صدور مجوز همه دستگاهها مشخص است. به همین دلیل به نظر من باید مرکز مجوزدهی متمرکز باشد. طرح اولی که در زمینه مجوزدهی وجود داشته بسیار خوب بوده و این نشان میدهد افراد آگاهی این طرح را نوشتند اما در اجرا متأسفانه بخشی از مسئولان عالی اجرایی سنگاندازی کردند و مشخص است نگران این بودند که فسادها افشا شود.
نظر شما